Ustaška letačka legija na istočnom frontu

4

Ustaška letačka legija na istočnom frontu

offline
  • Pridružio: 16 Jun 2010
  • Poruke: 2897
  • Gde živiš: bela crkva banat

@joejoe

nikoga nisi uvredio i vrlo lepo si napisao sta si imao. mogao bi da pitas te ljude da li imaju neke fotografije bitne za pricu pa da ih prezentujes na forumu.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • MIg  Male
  • Građanin
  • Pridružio: 29 Avg 2009
  • Poruke: 103
  • Gde živiš: Stara Pazova

Za sve koji znaju Engleski evo par stranica iz knjige "Jagdwaffe Volume 4 Section 3 - War in Russia November 1942-December 1943" vezanih za ovu temu...







offline
  • Pridružio: 19 Avg 2010
  • Poruke: 1375
  • Gde živiš: NIŠ

SailorCG ::Hrvati su na istočnom frontu na strani Hitlera učestvovali sa jednom letačkom jedinicom, izabranom od najboljih letača, većinom bivših vazduhoplovaca VVKJ.

Našao sam jedan zanimljiv članak u Aerosvetu iz 1991. godine upravo na tu temu, pa evo da ga podijelim sa vama. Ova tema mi je jako zanimljiva, pa ko hoće može da se uključi sa nekim novim podacima i što je još ljepše slikama.



Pošto je već prokomentarisano učešće jedinica iz NDH, ja sam nakon prelistavanja ove knjige došao do nekih zaključaka, o kojima ću ovde ostaviti svoj komentar:


Tako me je začudila slika u zaglavlju prve strane članaka koji preuzet iz Aerosveta. Autore sam cenio kao precizne u pisanju i prezetnovanju istorije vazduhoplovstva. Naime u potpisu slike


Stoji da se radi o avionu Me 109E-7, sa oznakama, kakve su već prikazane. Ne sporim činjenicu prebega, jer je u gore pomenuoj knjizi, opisano još takvih slučajeva, osporavam prikazani avion. Slika prikazuje Messerschmitt Bf 109 G (verovatno podvarijanut -2), koji je uveden u opremu legije sredinom februara 1942. tako da od tada nije leteo Bf 109E-7.
Sledeće, oznaka na trupu aviona, kako je data na avionu, nikako nije mogla biti iz vremena maj 1942. Ta oznaka je uvedena tek 1945.godine, kako je već objavljeno

znači mogao je da ima samo ove oznake:


prikazane oznake imao je ovaj meseršmit, ali to je opet 1945

offline
  • M-HOBBY 
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 04 Mar 2010
  • Poruke: 52

ljubasav ::
Pošto je već prokomentarisano učešće jedinica iz NDH, ja sam nakon prelistavanja ove knjige došao do nekih zaključaka, o kojima ću ovde ostaviti svoj komentar:


Tako me je začudila slika u zaglavlju prve strane članaka koji preuzet iz Aerosveta. Autore sam cenio kao precizne u pisanju i prezetnovanju istorije vazduhoplovstva. Naime u potpisu slike


Stoji da se radi o avionu Me 109E-7, sa oznakama, kakve su već prikazane. Ne sporim činjenicu prebega, jer je u gore pomenuoj knjizi, opisano još takvih slučajeva, osporavam prikazani avion...


Zbog preuranjenih i pre svega potpuno neutemeljenih komentara i zakljucaka mislim da je prvo trebalo da pazljivije pogledas kompletan clanak a ne samo prvu stranu teksta iz Aerosveta.
Umesto celog eseja i analize podataka izvucenih iz knjige o Zrakoplovstvu NDH zar nije moglo da ti padne na pamet nesto mnogo jednostavnije: da uporedis oba crteza i njihove potpise!
Da si samo ovlas pogledao clanak uvideo bi da su, nemarnoscu tehnickog urednika casopisa, zamenjeni potpisi ispod crteza koji su prilog ovom clanku!

offline
  • Pridružio: 19 Avg 2010
  • Poruke: 1375
  • Gde živiš: NIŠ

M-HOBBY ::
Zbog preuranjenih i pre svega potpuno neutemeljenih komentara i zakljucaka mislim da je prvo trebalo da pazljivije pogledas kompletan clanak a ne samo prvu stranu teksta iz Aerosveta.
Umesto celog eseja i analize podataka izvucenih iz knjige o Zrakoplovstvu NDH zar nije moglo da ti padne na pamet nesto mnogo jednostavnije: da uporedis oba crteza i njihove potpise!
Da si samo ovlas pogledao clanak uvideo bi da su, nemarnoscu tehnickog urednika casopisa, zamenjeni potpisi ispod crteza koji su prilog ovom clanku!


Poštovani "M-HOBY" pretpostavljam, da se u vašem pseudonimu krije maketar. Ah, i ja sam nekad lepio i bojio.
Kažu, da su maketari perfekcionisti i da celu draž izrade maketa, baziraju na sitnim detaljima i što većom autentičnošću modela.
Odmah da vam kažem, sve tekstove iz ove teme detaljno sam pročitao. Drago mi je da su neki navodi ovde konkretizovani, mislim u odnosu na uvodni tekst. A da, kažete da je došlo do zamene potpisa ispod slika:


pa bi ispod ove slike trebao da počne onaj tekst: Messerschmit Bf 109E-7
Međutim ja sam u drugoj literaturi našao ovu sliku:


a onu predhodnu uporedio sa drugim crtežima:


što me je malo zbunilo pa sam potražio još neke izvore:


Tako uvaženi Stručni saradniče, ni posle zamene "potpisa" na tim slikama, prikazani avion nije iz serije "E-7"
Mnogo je korektniji stav ispoljen u sledećem članku, uvaženog Šime Oštrića, gde se autor i nije oglašavao u vezi sa varijantom prikazanog meseršmita.
Srdačan pozdrav

P.S. veoma cenim avion Messerschmit Bf 109 u svim njegovim varijantama

offline
  • MIg  Male
  • Građanin
  • Pridružio: 29 Avg 2009
  • Poruke: 103
  • Gde živiš: Stara Pazova

Nije mi jasno u čemu je ovde problem. "Špicasti" spiner elise jeste bio uveden kod verzije E-7 ali se 1941 i kasnije često dašavalo da se pojavljivao i na Emilima ranijih varijanti posle remonta i slično. Iz istih razloga se dešavalo i da E-7 "osvane" sa starijim tipom spinera.

A kao što je već rečeno u pomenutom prilogu iz Aerosveta, nepažnjom su pogrešni komentari postavljeni ispod pogrešne slike.

offline
  • Neimar i savremeni farmer.
  • Pridružio: 24 Nov 2010
  • Poruke: 9671
  • Gde živiš: U sremu voljenome...

ljubasav ::
Tako me je začudila slika u zaglavlju prve strane članaka koji preuzet iz Aerosveta. Autore sam cenio kao precizne u pisanju i prezetnovanju istorije vazduhoplovstva. Naime u potpisu slike


Stoji da se radi o avionu Me 109E-7, sa oznakama, kakve su već prikazane. Ne sporim činjenicu prebega, jer je u gore pomenuoj knjizi, opisano još takvih slučajeva, osporavam prikazani avion. Slika prikazuje Messerschmitt Bf 109 G (verovatno podvarijanut -2), koji je uveden u opremu legije sredinom februara 1942. tako da od tada nije leteo Bf 109E-7.


ај да се надовежем о овом БФ-109, за који пише да је из серије Е-емил. реч је о БФ-109Г6 late који је мислим ушао у наоружање крајем 1943 и почетком 1944 године.....

offline
  • Pridružio: 23 Okt 2011
  • Poruke: 93

Napisano: 28 Okt 2011 16:31

SailorCG ::Citat:Dok je boravio u emigraciji u Kanadi plašio se eventualnih reakcija od strane ekstremista te je krio svoje pravoslavno porijeklo i činjenicu da je dragovoljno prešao na stranu saveznika 1944. godine (smislio je priču prema kojoj je prisilno sletio na ruskoj strani zbog kvara na avionu). Jednom prilikom je iznio je interesantan detalj da je prilikom zračnih borbi na istočnom frontu mogao čuti na radio stanici razgovore prestrašenih ruskih pilota koji su spominjali svoju djecu, mjesta rođenja itd.

Ispade da je najbolji hrvatski pilot bio Srbin, a uz to ustaški legionar koji je oborao Ruse?E što ti je život. Bebee Dol


Mato Dukovac


Mato Dukovac nije bio Srbin. Na čemu temeljite te izjave. samo zato što je sada to Srbija? Dosta smiješna konstatacija. Vjerojatno se Mato okreće u grobu na ovu izjavu. Zemun i Srijem su bili Hrvatska sve do 1945. godine, a do kraja 1. rata 1918. je bio austro ugarska.. Dakle dukovac Mato je rođen u banovini Hrvatskoj (tada) za austro ugarske. Poznato je da je bio aktivan sa hrvatskom emigracijom u Kanadi. Brat mu je Ante demantirao takve priče i rekao da su kršteni u crkvi sv Antuna u Zemunu u Franjevačkoj crkvi. ( Čudno Mato i Ante) (1979 u Munchenu je bio na skupu veterana njemačkog Luftwafe.) Na sprovodu mu je međuostalim bio katolički svečenik. Sremska mitrovica je bio aerodrom NDH zrakoplovstva. I moj rođak je sa tog aerodroma kao zrakoplovac NDH otišao na ruski front 1941. godine.

Što se o hrvatskim letačima mislilo u Njemačkoj vojsci i šire.

5. prosinca, subota

Iz izveštaja glvst. pukovnika Adolfa Sabljaka,

od 25. siječnja 1943. iz Zagreba

RAZNE IZJAVE O RATNIM VRLINAMA NAŠIH LEGIONARA NA ISTOČNOM BOJIŠTU
a) Generalpukovnik v. Kleist je prilikom moga odlazka dne 5.XII.1942. dugo držao moju desnicu te rekao, da mu je bila osobita radost, što je imao junačke hrvatske čete u svjoj vojsci ("Es var mir eine besondere Freude, dass ich diese braven kroatischen Truppen in meiner Armee hatte").
b) General konjaničtva v. Mackensen pohvalio je prilikom mog odlaska 4. XII. navalni duh našeg vojnika, osobito je naglasio vrline našeg topničtva ("Unsere Kroaten sind ausgeteichnete Soldaten, besonders tüchtig ist jedoch ihre Artillerie; aber auch die Infanterie war bravo besonders im Angriffe").
c) Generalporučnik Steiner, zapovjednik SS-divizije "VViking" koji je bio u borbi oko Harkova susjed 100. lov. divizije, rekao mi je dne 28. XI. prilikom moga posjeta u Alagiru, da su Hrvati posve neobično junački navalili te da su uobće odlični ("Ich habe die Kroaten in den Kämpfen um Harkov zu Nachbarn gehabt, und muss bekennen, dass sie wirklich fabelhaft angegriffen haben - sie sind ganz prima").
d) Istoga dana u Alagiru, izjavio je jedan obični njemački razvodnik moje pratnje, kako je naše topničtvo sa nevidjenom točnošću probilo razne neprijateljske položaje te da je u svako doba bilo spremno i to rado spremno na boj. ("Die kroatische Artillerie hat immer wunderbar und sehr genau geschossen und war auch stets und gerne einsatzbereit".)
e) Njemački podpukovnik Greb, koji me je po nalogu generala Sannea pratio zrakoplovom do Kieva, rekao mi je da je 369. pješačku pukovniju vidio kod Kalača te da je u društvu njemačkog topničkog pukovnika Czimatisa bio sviedok jednog veličanstvenog prizora, naime kako je hrvatsko pješačtvo navalilo poput fredericijanske vojske junački i nebično hladnokrvno bez obzira na neprijateljsku vatru.
f) Kada sam na putu iz Kieva u Kaukaz pristao zrakoplovom u Piatigorsku, morao sam pričekati na samovoz te sam se upustio u razgovor sa jednim njemačkim zrakoplovnim dočastnikom. Pitao sam ga, jeli mu je slučajno poznato, gdje se nalaze naši lovci, jer moraju biti negdje u tom kraju. Kada mi je odgovorio, da se nalaze u Mikopu, pitao sam ga što on drži od tih zrakoplovaca. Rekao mi je da su to vražji dečki, koji odvažno navale te koji služe u čast njemačkom zrakoplovstvu ("Das sind ganz tolle Burschen, welche schneidig angehen und unserer deutschen Luftwaffe alle Ehre macht"). Onda je opisao junačko dielo jednog hrvatskog poručnika, koji je u uzletu likvidirao tri ruska zrakoplova, koja su htjela pristati na isto uzletište. Ovo sve mi je pričao uzbudjenim glasom te iskrenim oduševljenjem.
g) Na povratku sa ratišta, u jednoj mirnoj ulici Berlina, primjetili su me neki igrajući dečki od po prilici 12 godina, te su odmah dotrčali do mene a jedan me je pitao, je li smije znati, kojoj vojsci pripadam. Najprije sam htio da sami pogode, a kada sam im odkrio, da sam hrvatski pukovnik, uzvratio mi je jedan od tih dječaka "Joj, o Hrvatima smo već toliko liepoga čuli, to su tako hrabri vojnici, a osobito njihovi zrakoplovci su odvažni, oni su još mnogo bolji od naših zrakoplovaca". Ova izjava 12-godišnjega srednjoškolca svakako više vriedi od priznanja visokih častnika, jer je dokaz, kako je Hrvat kao vojnik i ratnik danas i u širokim slojevima njemačkog naroda poznat i cienjen a ovo nedužno diete sigurno nije laskalo.

Sabljak

Za točnost priepisa:
Zagreb dne 18.VIII.1943
v.r.
Jurić, narednik


Milan Pojić - "HRVATSKA PUKOVNIJA 369. NA ISTOČNOM BOJIŠTU 1941.-1943. - RATNI DNEVNIK" str. 289.-290.

Dopuna: 28 Okt 2011 16:53

Srbin u Zrakoplovstvu NDH je bio general Milan Uzelac. On je i osnivač borbene komponente austro ugarske monarhije. Bio je omiljen i izuzetan čovijek. Veliki fan zrakoplovstva. Penkala u Zagrebu dozvolio da mu gura avion dok je uzlijetao, često je bio sa njim. To mu je vjerojatno dalo pravac i ljubav u životu-zrakoplovstvo. Bio je pravoslavne vjere.



austro-hungarian-army.co.uk/biog/uzelac.htm

offline
  • Pridružio: 21 Maj 2008
  • Poruke: 11424

Route66 ::Mato Dukovac nije bio Srbin. Dosta smiješna konstatacija. Vjerojatno se Mato okreće u grobu na ovu izjavu.
Прочитај шта је претходно написано, још прошле године је тај део закључен.
Што се тиче окретања, обзиром колико је униформи и страна променио не верујем да му и ово помињање смета.

Route66 ::Zemun i Srijem su bili Hrvatska sve do 1945. godine. Dakle dukovac Mato je rođen u Hrvatskoj (tada) i Zemun je bio Hrvatski grad.
Дуковац рођен у Хрватској?
Земун и Срем су били у Хрватској до 1945?
Објасни ово мало боље.

offline
  • Pridružio: 23 Okt 2011
  • Poruke: 93

vathra ::Route66 ::Mato Dukovac nije bio Srbin. Dosta smiješna konstatacija. Vjerojatno se Mato okreće u grobu na ovu izjavu.
Прочитај шта је претходно написано, још прошле године је тај део закључен.
Што се тиче окретања, обзиром колико је униформи и страна променио не верујем да му и ово помињање смета.

Route66 ::Zemun i Srijem su bili Hrvatska sve do 1945. godine. Dakle dukovac Mato je rođen u Hrvatskoj (tada) i Zemun je bio Hrvatski grad.
Дуковац рођен у Хрватској?
Земун и Срем су били у Хрватској до 1945?
Објасни ово мало боље.


To nije problem objasniti. Bio je i austro ugarski grad. Možeš to naći svugdje.
arhinet.arhiv.hr/_Generated/Pages/Stvaratel.....emId=10888
e-zemun.rs/zemun/istorija/kratka-istorija-zemuna/

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 1347 korisnika na forumu :: 49 registrovanih, 6 sakrivenih i 1292 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 2918 - dana 22 Nov 2019 07:48

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: _Sale, A.R.Chafee.Jr., acatomic, arsa, awathorn, axa, blake, BSD, darkstar101, dejanbenkovic, Dorcolac, Drug pukovnik, dule10savic, Dusko Nikolin, FAMAS, filiplukac1337, ghibaudilodi, gile58, girici3, JOntra, Legija997, Libertas, ljuba, lord sir giga, LUDI, Marko Marković, MB120mm, MegaVLAdaR, mercedesamg, milekNS, Miskohd, mrvica78, novator, nuke92, pein, RADOVAN.S, repac, rovac, SD, Sirius, Skywhaler, sosko, suton, vasa.93, vobo, yufighter, zajcev1, zeljk87, zvezdanracic