Planinarenje i alpinizam

• Pridružio: 21 Jul 2008
  • Poruke: 10347

Mozes se ti penjati uz uze, ali je potrebno da neko postavi sistem, tj da se to uze popne, uveze i spusti na vertikalu koju hoces da penjes. A kako ce se prvi popeti..pa opet mora neko da se pentra da l slobodnim penjanjem ili tehnickim penjanjem, kako je to Dicus objasnio.
Za penjanje uz uze svakako ti treba pojas, prateci karabineri, sprava za penjanje (ascender) i gurtne. Moze i ako napravis sistem uz pomoc vise prusika itd al mislim da je bolje da se o tome pise u ovoj temi
Arrow https://www.mycity-military.com/Opste-vojne-teme/T.....stika.html

A da ovu ostavimo za planinarenje Smile

Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
  • Pridružio: 06 Nov 2010
  • Poruke: 11646
  • Gde živiš: Vranje

Koliko si se ti puta penjao uz uže, a da nije bilo na obuci?
Unapred bih rekao - retko. Da ne pominjem ono - da ti neko postavi užad. O izradi mostova i sličnih stvari...možda jednom ili nijednom.

Na tu temu, malo slobode, iz davnih vremena

Naš predivni, prelepi ex ministar vojni pramenko kupio penjačku opremu i novu užad specijalnom bataljonu iz BGD.
Na obuci i demnostraciji "nove tehnike" je bilo dosta vojnika i starešina iz izvidjačkih i diverzantskih jedinica, ja sam tamo postavljao neke veze, pa rekoh, da pogledam... kad sam već na Kopu. A mesto jedna livada, ne naročito strma, nedaleko od vojnog odmarališta.
Razvukli oni užadiju, izvodjač obuke priča k'o navijen i kao "demonstrira" kako se penje, spušta. Tek se ču jedan komentar, očigledno neki Leskovčanin "A bre bate, mi po tu livadu idemo s' pinca!"

• Pridružio: 21 Jul 2008
  • Poruke: 10347

Htedoh goxinu da skrenem paznju da je moguce penjanje uz uze uz napomenu sta to podrazumeva. Penjao sam se i van obuke, ima sve to svoju namenu u odredjenim situacijama.

Nego da se vratimo planinama Smile

• Dicus  Male
  • Pridružio: 29 Okt 2008
  • Poruke: 2992
  • Gde živiš: Beogard

Trpe Grozni ::..
Dicus ::Kad smo već kod toga, verovatno su zbog snimanja insistirali na "filmskom" skakutanju po steni, koje se u praksi ne radi. Posledica toga je ozbino lupanje vojnika na 28.59 leđima o stenu, i to nimalo naivno. Verovatno je sve prošlo dobro, ali mogao je ozbiljno da se povredi...

Hehe, na istoj obuci sam se i ja tako izokrenuo, stim sto nije bilo tolikog skakutanja, jednostavno nisam dovoljno rassirio noge da bi se cvrsto oslonio na stenu (a ta stena nije bila bas ravna, sram je bilo Razz ).

Inače, povrede prilikom abzajla (spuštanja niz uže), su česte kod početnika. Iz tog razloga je OBAVEZNO koristiti sigurnosni čvor prilikom spuštanja. Šta više, i iskusni alpinisti se povređuju tokom spuštanja. Mislim da je ne vezevinja kraja užeta prilikom spuštanja krivac za više fatalnih ishoda u penjanju nego li ozbiljni padovi i sl. Još nešto, abzajl je lagana tehnika pa se ljudi suviše opuste, i onda dodje do sranja...

dobri covek ::Merkury je potpuno u pravu
Evo priručnika u različitim (bar mislim) obradama
Podsećam, vojna knjižara u bgd, još ima po koji da se kupi. U bibliotekama nemojte ni pokušavati.

Ovo je stari klasik koji se dosta koristi na našem području. Sveobuhvatno korektan priručnik za period 70 i 80ih godina. Svojevremeno sam primetio da je tema sidrišta i faktora pada slabo obrađena u ovoj knjizi, ali to je slučaj i sa još nekim izdanjima iz tog perioda... U svakom slučaju hvala na elektronskoj verziji!

Na žalost, na srpskom jeziku trenutno nema dobre knjige koja se bavi tematikom alpinizma i penjanja. Jedino što stvarno vredi je vodič "Penjanje u Srbiji", ali to je vodič za penjače a ne neka edukativna knjiga. Inače taj vodič ne zaostaje za sličnim svetskim izdanjima...

• Pridružio: 14 Jun 2011
  • Poruke: 374

Koliko sam ja skuzio oprema za "pentranje" se razlikuje od opreme za alpinizam po tom da se u alpinizmu koriste dupla uzad i svi uredjaji koji se pri tom koriste su predvidjeni za takav nacin. To uze za duplu upotrebu se naziva i poluuze. Ako bi se jedno ostetilo negdje na ostroj stijeni, uvijek ostaje jos jedno da se spasi glava. Obicno takva oprema ima u dodatku i naziv "alpin" a to znaci da je predvidjena za dvostuku uzad, ali cesto moze i samo sa jednim ali obavezno obratiti paznju na opsege debljine. Kada se ovaj prvi penje kao slobodni ili tehnicki penjac da obezbjedi stazu, veoma vazan je i ovaj dole sto ga osigurava, jer upravo on mora da pazi, tj da dozira konopac tako da ako penjac iz nekog razloga izgubi kontrolu i padne, ovaj dole mora da izbalansira taj pad da se ovaj gore sam ne povredi ili jos gore povredi nekog ispod. Prilikom pada oslonac pri "doskoku" je na kukovima i najmanja grubost nosi ogromne povrede. Zbog tog kako god je vazan ovaj sto se vere, vazan je i ovaj sto osigurava.
Upotrebu pojma "alpin" ne treba mjesati sa alpinskim skijanjem koje je za vojsku totalno nepogodno zbog neodgovarajucih cipela. Ali zbog mogucnosti brzog spustanja (na skijama) alpsko skijanje je ipak u vrhu. Da bi se to sve sad nekako spojilo smisljeno je i tzv turno skijanje ( u biti to je vojno skijanje) i oprema za isto . Turno skijanje se sastoji od skija na koje se mogu po potrebi pricvrstiti tzv krzna, koje onemogucavaju klizanje unazad, zatim na koje se mogu pricvrstiti zupci za led, i to sve da bi se skija mogla koristit i za normalno hodanje po snijegu ili ledu. E da bi to bilo moguce potrebno je imati i skijaske cipele koje imaju po potrebi pokretan zglob i naravno vezove koji opet po potrebi mogu da oslobode petu za normalo hodanje. Vecina vezova ima i pravljenje stepenica tj kad se penje uzbrdo da se cipela koliko god je moguce drzi vodoravno. I stapovi su tzv teleskopski tako da im se moze podesavati duzina. Jako je lijepo da se sve funkcije osim postavljanja zeljeza za led ili krzna da snijeg obavljaju pomocu stapova tako da nije potrebno skidat skije. Cuvena je i staza HAUTE ROUTE kroz svajcarsku francusku ..... i koja traje nekoloko dana i tu dolaze bukvalno "najspremniji" kako u skijanju tako i u alpinizmu a opcenito i kondicija ima ogromno znacenje . Iako se bukvalno koristi u alpima, turno skijanje se ne zove alpsko ali za vojsku, ljubitelje zimske prirode, planinare ali i ljubitelje slobodnog skijanja je jedno neprocjenjivo iskustvo koje se moze primjeniti na svakom mjestu gdje ima snijega ili stijena i predstavlja jedan predivan ugodjaj i jedan dodatan stepen slobode u nasim zivotima.
Ovo sto sam nabrojao od opreme je neka osnova za nas balkan rekreativce, koji nemaju pojma sta je lavina, dok ovi sto picce malo vecim visinama imaju i posebne antilavinske ruksake koji, kad ih lavina zatrpa ispustaju neke airbegove pa isti lice na andjele sa krilima, posjeduju prijemnike i predajnike za trazenja u lavinama u zavisnosti jesu li "donji ili gornji" zatim kojekave sonde za sondiranja, zatim lopate za otkopavanja itd itd .. sve u svemu nimalo bezazlena aktivnost koju na nasu srecu nemamo na Balkanu a po meni i ne treba nam. ........

• Dicus  Male
  • Pridružio: 29 Okt 2008
  • Poruke: 2992
  • Gde živiš: Beogard

U suštini alpinizam je jedna od grana penjanja. U tvom poređenju verovatno misliš na alpinizam i sportsko penjanje. Generalno se ne razlikuje oprema, ali su neki komadi opreme više prilagođeni za sportsko penjanje a neki za alpinizam (kao i trad i mult pič penjanje). Što se užarije tiče (nikako ne koristi naziv konopac Smile ) i ona je u suštini ista, a istina je da se u alpinizmu i trad penjanju više koriste dvostruka užad. Razlog primarno nije bezbednost ( i redudantnost ) već praktičnost kod visokih i dugačkih smerova u steni gde postoje velike horizontalne devijacije putanje. Evo o čemu se radi...Prilikom penjanja prvi penjač postavlja međuosiguranja i u karabiner kopča uže. To uže dodiruje karabiner kroz koji prolazi. E sad ako je smer vertikalna linija to nije nikakav problem, ali ako smer ide levo-desno, dolazi do situacije da karabiner prelama uže i pravi neko trenje. To prelamanje je zeznuto jer otežava prvom penjaču penjanje - što je prvi penjač više i što je postavio veći broj međuosiguranja to mu je teže da vuče uže sa sobom. Verujte mi ozbiljna je agonija ukopčati uže pred kraj "cuga" kada ima puno devijacija putanje. Jednom rukom se držiš za stenu a drugom se nekako trudiš da izvučeš metar užeta kako bi ga ukopčao jednom rukom. E te situacije se rešavaju sa dvostrukim užetom i to tako što se jedno uže kopča u sva "leva" međuosiguranja a drugo u sva "desna", i na taj način se izvegava devijacija. Druga korisna primena duple užarije je spuštanje. Sa dva užeta je moguće iskoristiti jednu punu dužinu užeta, znači ako se penjemo sa dva užeta od 60m, možemo u cugu i da se spustimo 60m (spuštanje se vrši preko duplog užeta). Kada imamo jedno uže, efektivno spuštanje je polovina dužine užeta, dakle sa užetom od 60m, možemo se spustiti samo 30.

Turno skijanje je priča za sebe, i zaista može da ima ogromnu primenu u vojsci. JNA je to znala i tamo se praktikovalo, u VS se ne praktikuje.

Inače meni je turno skijanje omiljena aktivnost u planini već godinama, a igrom slučaja baš sad je moja ekipa na Haute routeu, i ja sam trebao biti sa njima, ali me je jedno malo kmečeće stvorenje sprečilo u toj ideji Smile

I da ti dodam nešto vezano za opremu koju si naveo...Sve to trebaju da imaju i rekreativci koji save turno skijanjem i na našim prostorima (ex.yu) sa izuzetkom ABS ranca. Dakle lavinski biper, lopata i sonda su OBAVEZNI. Evo ilustracije radi turno seta i prateće opreme koju sam nosio na poslednjoj akciji pre mesec dana:

• Pridružio: 14 Jun 2011
  • Poruke: 374

postovani Dicus od mene imas jedno veliko BRAVO, Stvarno mi je drago bar ovako vidjet i bar ovako upoznati ljude koji imaju pojma o turnom skijanju i stvarno sam oprezno napisao da je to jedan dodatan stepen slobode u nasim zivotima misleci pri tom na jedan izuzetan ugodjaj da se vrijeme provodi u prirodi i planini bez obzira da li ima snijega ili ne. Stajanje u redu na kojekakvim uspinjacamna, liftovima itd isto ima smisla ali ipak ta sloboda koju covjek osjeca u prirodi i sigurnost koju mu daje njegova oprema je jedan divan a moze se reci i predivan osjecaj. Nadam se da ce clanovi tvoje ekipe da uzivaju na haut rut a ti ne brini bit ce vremnena i za tebe. Preko vikenda cu da uslikam moju opremu i stvarno mi je zao da nemam slika sa mojih snjeznih pohoda. Usput, ja sam matori rekreativac ali mi ipak pricinjava neopisivo zadovoljstvo i zbog tog nemam lopatu za snijeg, (asovcic za zlu ne trebalo) i trazilice za lavine jer ne upadam u takva podrucja. Ako ti mislis da je neophodno to i na balkanu posjedovat, onda se u potpunosti slazem i ne pada mi na pamet da nekog od tog odvracam. Sve sto je u sluzbi spasavanja covjeka, je UVIJEK dobrodoslo. U tvojoj opremi ne vidim kakve cipele imas, vidim da imas vezove koji u glavi imaju
stiftove sa strane i za to moraju bit posebne pancerice. Ja iz cistog "pederluka" koristim jos trofrtaljene vunene hlace i naravno pelerinu kao da sam se iz praistorije prizemljio i ako mozes da napises kakva su tvoja iskustva u garderobi koju koristis. Konopi koje koristis? Prvu pomoc koju nosis? Optoimalan broj ljudi u grupi? ......

• WS2
  • Pridružio: 01 Okt 2012
  • Poruke: 4076

^^
Turno vezovi..
pretpostavljam da @Dicus upotrebljava cipele-cizme, a ne pancerice na one vezove na slici.
Dicus , ne mogu da nadjem moje seal-skin da postavim, ( znas sta je to Wink ) nije lose da objasnis sta je to i kako se koristi, za vece nagibe ..

Ziveli

• Pridružio: 03 Apr 2008
  • Poruke: 5818

WS2, jel prirodna ili sintetsicka ta kozica. Twisted Evil Twisted Evil

• WS2
  • Pridružio: 01 Okt 2012
  • Poruke: 4076

Trpe, od muske foke Mr. Green
pa sad ti vidi, ili pipaj ..

Ko je trenutno na forumu

Ukupno su 834 korisnika na forumu :: 15 registrovanih, 3 sakrivenih i 816 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 3195 - dana 09 Nov 2023 14:47

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: bigfoot, BORUTUS, cikadeda, flash12, hyla, ILGromovnik, mačković, mikrimaus, milenko crazy north, Parker, Sićko, Srle993, stalja, Stoilkovic, wizzardone