Naoružanje Jugoslovenske Vojske u Aprilskom ratu

5

Naoružanje Jugoslovenske Vojske u Aprilskom ratu

offline
  • Nebojša Đokić
  • vojni istoričar
  • Pridružio: 03 Jun 2010
  • Poruke: 3757
  • Gde živiš: Novi Beograd

O nabavkama ovih topova imaš moj detaljni tekst u predzadnjem broju Vesnika vojnog muzeja. Tu imaš i izvore - samo o tome je još odavno, odavno pisala Leposava Cvijetić tako da ja i nisam originalan. Ona je detaljno na osnovu nemačkih arhiva dala šta je sve nama isporučeno od oružja iz Nemačke i ranije Čehoslovačke na osnovu kredita iz 1935. godine. samo što ona nije baš poznavala tipologiju tj tačno označavanje. Imaš i kod Terzića u njegovoj dvotomnoj knjizi o Aprilskom ratu.
Žurim nastavićemo diskusiju sutra ili prekosutra. Ja sam samo nov u vezi naređenja o prepravci 560 topova u motornu vuču. A o kamionima Ševrolet možeš da skineš sa neta moj tekst u pdf formatu koji je objavljen u Tokovima istorije. Samo ukucaj Nebojša Đokić, Vojnotehnička saradnja Kraljevina Jugoslavije i SAD i dobićeš link časopisa Tokovi istorije koji izdaje Institut za noviju istoriju u Beogradu.
Izvini stvarno moram da se gubim sa neta.



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Pridružio: 20 Jan 2011
  • Poruke: 111

hvala na JAKO INTERESANTNIM I VREDNIM informacijama!



online
  • Pridružio: 07 Jan 2007
  • Poruke: 314
  • Gde živiš: Beograd,Srbija

sombor ::hvala na JAKO INTERESANTNIM I VREDNIM informacijama!
takođe zahvaljujem,sjajan tekst

offline
  • Pridružio: 20 Jan 2011
  • Poruke: 111

evo jedna (mozda) dosta retka fotografija "naseg" kamiona. snimljena u toku aprilskog rata.

online
  • Pridružio: 07 Jan 2007
  • Poruke: 314
  • Gde živiš: Beograd,Srbija

itcolonel
u vašem radu o Vojnotehničkoj saradnji između SAD i Kraljevine Jugoslavije u delu koji se odnosi na 10 Kertisa P-40,koji su bili preuzeti od naše vlade,ali zbog okupacije završili kao pomoć Sovjetskom savezu,kažete da je posle rata nađen jedan,navodite i serijski broj i da je završio u muzeju.Moje pitanje u kom muzeju,ponadao sam se da je u našem ali ga nema u online inventaru?Znači u nekom Sovjetskom?
Pozdrav

offline
  • Nebojša Đokić
  • vojni istoričar
  • Pridružio: 03 Jun 2010
  • Poruke: 3757
  • Gde živiš: Novi Beograd

Naravno nalazi se u jednom ruskom muzeju jer je skoro otkriven i konzervisan. Ima ga na sjatovima jer nema mnogo aviona P-40C sačuvanih pogotovo ne u Rusiji.
Somoborac jeste to su ti Ševroleti. Tu fotku sam video na Axis forumu tek pošto sam uradio svoj tekst. Al ne bi ništa menjao.

offline
  • Pridružio: 20 Jan 2011
  • Poruke: 111

ltcolonel ::
Somoborac jeste to su ti Ševroleti. Tu fotku sam video na Axis forumu tek pošto sam uradio svoj tekst. Al ne bi ništa menjao.


a dodao? Smile

da, postavio sam tu sliku na axis history forum (pre ohoho) sa pitanjem o kojem modelu bi se moglo raditi. ja mislim da je i tada bio odgovor m1940. aaaali, svakako se ovde ne radi o modelu chevrolet YS-4103. i na drugim slikama iz aprilskog rata se vide samo kamioni chevrolet m1940.

offline
  • Nebojša Đokić
  • vojni istoričar
  • Pridružio: 03 Jun 2010
  • Poruke: 3757
  • Gde živiš: Novi Beograd

Napisano: 08 Jan 2013 15:55

Pa ima razlog zašto mislim da sam ja ipak u pravu. Zato što smo mi kupili civilnu verziju i zato ne može da bude m1940. Postoji jedna stvar koju ja namerno nisam naveo u mom tekstu jer sam čekao neki moje "prijatelje" da se upecaju ali na moju žalost nisu. Ajde jedno pitanje zašto se nama recimo nisu javljale firme Kertis i Boing sa svojim lovcima i zašto je kasnije propao pokušaj nabavke Brevster Bafala. Naši su bili vrlo zainteresovani za njega. E zbog toga to nije mogao da bude m1940 a ni neki drugi vojni model. Dalje a i najvažnije naš uput je prevod fabričkog uputa za YS-4103 što doduše opet ne mora da znači ništa jer su razlike minimalne pa je bez problema uput za YS-4103 mogao da se koristi za m1940. Ako uzmemo i sačuvane radne naloge iz kragujevačke fabrike gotovo izvesno zvanično su naručeni YS-4103 e sad šta je stvarno isporučeno to je druga priča i tu ne bi smeo da stavim glavu na panj. Inače kad sam radio taj tekst nisam bio siguran pa sam preskočio ali po svemu sudeći najveći deo njih je dobio Pragine motore koji su rađeni kod nas i koji su imali sličnu snagu sa perspektivom da svi dobiju Pragine motore radi unifikacije. Pragin motor je bio zadovoljan i sa slabijim gorivom tada u širokoj civilnoj upotrebi u Jugoslaviji ali Ševroletov motor je bio mnogo probirljiviji. S obzirom da je namena Ševroleta bila popuna armijskih auto bataljona i vuča PT topova nešto manja snaga Praginog motora nije igrala veću ulogu.

Dopuna: 08 Jan 2013 16:07

Uzgred tipologiju kamiona ja nisam određivao, jer nisam stručnjak za motorna vozila (kamione, automobile i sl.) već kustosi iz Smitsoniana. Nekažem možda su i oni pogrešili. U svakom slučaju sasvim sam siguran da su naručeni YS-4103 a i naša specifikacija iz oktobra 1940. godine potpuno odgovara njima. Ako su i m1940 (tj civilni ekvivalent njemu) razlike gotovo da i nema tj ja bar ne vidim kad je reč o karakteristikama.

offline
  • Pridružio: 20 Jan 2011
  • Poruke: 111

ltcolonel ::Napisano: 08 Jan 2013 15:55

Pa ima razlog zašto mislim da sam ja ipak u pravu. Zato što smo mi kupili civilnu verziju i zato ne može da bude m1940. Postoji jedna stvar koju ja namerno nisam naveo u mom tekstu jer sam čekao neki moje "prijatelje" da se upecaju ali na moju žalost nisu. Ajde jedno pitanje zašto se nama recimo nisu javljale firme Kertis i Boing sa svojim lovcima i zašto je kasnije propao pokušaj nabavke Brevster Bafala. Naši su bili vrlo zainteresovani za njega. E zbog toga to nije mogao da bude m1940 a ni neki drugi vojni model. Dalje a i najvažnije naš uput je prevod fabričkog uputa za YS-4103 što doduše opet ne mora da znači ništa jer su razlike minimalne pa je bez problema uput za YS-4103 mogao da se koristi za m1940. Ako uzmemo i sačuvane radne naloge iz kragujevačke fabrike gotovo izvesno zvanično su naručeni YS-4103 e sad šta je stvarno isporučeno to je druga priča i tu ne bi smeo da stavim glavu na panj. Inače kad sam radio taj tekst nisam bio siguran pa sam preskočio ali po svemu sudeći najveći deo njih je dobio Pragine motore koji su rađeni kod nas i koji su imali sličnu snagu sa perspektivom da svi dobiju Pragine motore radi unifikacije. Pragin motor je bio zadovoljan i sa slabijim gorivom tada u širokoj civilnoj upotrebi u Jugoslaviji ali Ševroletov motor je bio mnogo probirljiviji. S obzirom da je namena Ševroleta bila popuna armijskih auto bataljona i vuča PT topova nešto manja snaga Praginog motora nije igrala veću ulogu.

Dopuna: 08 Jan 2013 16:07

Uzgred tipologiju kamiona ja nisam određivao, jer nisam stručnjak za motorna vozila (kamione, automobile i sl.) već kustosi iz Smitsoniana. Nekažem možda su i oni pogrešili. U svakom slučaju sasvim sam siguran da su naručeni YS-4103 a i naša specifikacija iz oktobra 1940. godine potpuno odgovara njima. Ako su i m1940 (tj civilni ekvivalent njemu) razlike gotovo da i nema tj ja bar ne vidim kad je reč o karakteristikama.


nisam mislio da se skroz revidira, ali da se mozda i taj detalj (tip/model) doda. a kad je vec karakteristika u pitanju - postoji signifikantna razlika u optici.

da li mozda znate koliko skodinih (skoda 6 S D) kamiona je jugoslavija kupila/dobila od cehoslovacke?

offline
  • Nebojša Đokić
  • vojni istoričar
  • Pridružio: 03 Jun 2010
  • Poruke: 3757
  • Gde živiš: Novi Beograd

Napisano: 09 Jan 2013 0:56

Somborac ako pratiš axis forum u zadnje vreme se na njemu pojavilo dosta fotografija komercijalnih Ševroleta izvožen pred i početkom rata. Ja ima jednu debelu američku knjigu sa nomenklaturom svih njihovih vozila od bicikla do tenkova. I to njihovih i vozila američke proizvodnje a izvoženih po lend lizu. Knjiga je iz 1944. a ja imam reprint izdanje iz 1992. godine. Po toj zvaničnoj nomenklaturi ne postoje Ševroletovi kamioni ni mod1940, mod 1937 ni ne znam koji je model po godinama. Već sasvim drugi način označavanja. E sad ja sam pitao poštovanu gospodu sa axis foruma odkud njima te oznake po godinama i znaš šta su mi oni rekli da su to njihove interne oznake da bi razlikovali serije. Znači ovo mod 1940 nije zvanična ni fabrička ni vojna oznakaa oni je (mislim na forum) koriste za sve vojne verzije iz te godine. Da ponovim to nisu zvanične oznake ni US Army ni fabrike.

Dopuna: 09 Jan 2013 1:00

Za Škode imam negde naći ću tačno koliko al odmah da ti kažem da pre narudžba Praga i Ševroleta sve narudžbine su bile vrlo male 100 do 200 komada najčešće. Zbog toga je vozni park bio izuzetno raznolik gotovo da nije bilo značajnijeg proizvođača a da imi nismo imali 100 do 200 kamiona (Škoda, Praga, Saurer, Ford ...). Nije mi uopšte jasna ta politika jer je bila noćna mora za održavanje.

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 507 korisnika na forumu :: 23 registrovanih, 3 sakrivenih i 481 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 1540 - dana 15 Jul 2016 19:19

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: 8u47, aljosa7, antonic.igor2050, babaroga, Boris90, borko_marjanovic, brundo65, BSD, Buzdovan, Georgius, GreenMan, havoc995, Metanoja, miljannis, novidan, nuke92, Oluj2.1, soonne, tokivoki01, Vlada1389, vlvl, VP3987, yrraf