Kontroverze vazdušnog rata 24/03/99 - 24/06/99

32

Kontroverze vazdušnog rata 24/03/99 - 24/06/99

online
  • Kubovac  Male
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 12 Jul 2016
  • Poruke: 3068

Možda nije neka "strašna" kontroverza, ali dana 28/04/99, projektil tipa HARM, ispaljen sa američkog aviona F-16, pogodio je stambeni deo Sofije, nekih 50 km od granice sa Srbijom.
Po izvorima BBC-a, raketa HARM je navodno ispaljena sa lovca F-16 na radar sistema zemlja-vazduh koji je osvetlio letelicu. Po ovoj verziji, moguće je da je neka baterija 2K12 Kub bila u zasedi i da je osvetlila letelicu, ali je ili ranije isključila zračenje ili je HARM imao neku grešku koja je uzrokovala kardinalan promašaj od nekih 50 km.....Ne deluje mi da je ovo baš tako bilo...Više mi deluje da su greškom ispalili raketu na neki bugarski osmatrački radar ( u nekim izvorima pominjao se P-37)....

http://news.bbc.co.uk/2/hi/331127.stm



Registruj se da bi učestvovao u diskusiji. Registrovanim korisnicima se NE prikazuju reklame unutar poruka.
offline
  • Toni  Male
  • SuperModerator
  • How bad do you want it
  • Pridružio: 18 Jun 2008
  • Poruke: 22956
  • Gde živiš: Petrovgrad

Pre verujem u gadjanje neceg naseg, a u tom slucaju otkaz kod rakete i produzetak u Bugarsku.

Gubljenje vodjenja bi uslovilo da on nastavi da leti ka toj tacki(poslednjoj koju pamti) i zabio bi se tu(ako je izvor zracenja bio kod nas).

U slucaju napipavanja bugarskog radara( nije nemoguce gadjali su svoj 1991. i 2003.) pa valjda bi ga pogodili, isti zraci i nesumnja nista, nevidim kako bi ga promasili toliko da pogode neko naselje.

Doduse ima i do pilota(da li ce ispaliti) a i jos stara verzija je mogla svasta da napipa od zracenja https://www.thedrive.com/the-war-zone/10314/the-ti.....b-52s-tail



offline
  • Pridružio: 10 Feb 2009
  • Poruke: 73

@kubovac

Definitivno je još jedan F-117A imao "kvar" 21. aprila:
Citat:On April 21, 1999 The Dragon aircraft, #86-0837 suffered extensive damage in an unspecified landing accident. The aircraft belonged to the Detachment 1, 79th Test and Evaluation Group and therefore wore a tail-code of "OT". The accident was reported as a Class A mishap. According to some sources, the damage was quickly repaired and the Dragon was flying again as of October 1999.

Dakle 0837 je stradao 21. a ne 30. aprila kako sam naveo u prethodnom postu.
Evo još nekih meni poznatih detalja (osim onih o kojima se naširoko pisalo, mada su i ovi već pominjani na temi ali čisto da se podsetimo).

18(17)/04/1999 RQ-1 (95-3017) Predator pao u 6-7km južno od aerodroma Tuzla, BiH
02/05/1999 AV-8B (164568) Harrier pao u Jadransko more oko 40km istočno od aviobaze Brindisi, Italija
13/05/1999 RQ-1 (94-3019) Predator oboren iznad Kosova
19/05/1999 RQ-1 (94-3021) Predator oboren iznad Kosova
xx/05/1999 RQ-1 (95-3016) Predator oboren iznad Kosova

Takodje postoji javno dostupan registar gde su navedeni gotovo svi serijski brojevi letelica USAF i USMC/NAVY uz komentar o sudbini letelice. Ja sam je onako površno prešao i postoji zaista pozamašan broj letelica otpisanih (Stuck of charge - SOC) u periodu 24/03/99 - 24/06/99. Bilo bi zanimljivo napraviti neku listu pa uporediti sa poznatim podacima o dejstvima ARJ PVO u tom periodu. Naravno nije svaki otpis posledica dejstva naših jedinica, ali možda bi se moglo doći do nekih pretpostavki.
Evo i linkova:
USAF
USMC/NAVY

online
  • Kubovac  Male
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 12 Jul 2016
  • Poruke: 3068

@Nennad

Odlično Nenade! Smile

Znači sada imamo "definisane" datume pogađanja/oštećenja F-117A:
- 27/03/99 - oboren - 3. rd PVO Neva
- 21/04/99 - oštećen/kvar? -
- 30/04/99 - oštećen - najverovatnije 3. rd PVO Neva

Što se tiče toga ko je eventualno mogao da dejstvuje na F-117A, po podacima koje sam ja tražio i prikupljao, tog 21/04/99 dejstvo je ispoljio jedan od diviziona Neva iz sastava 450. rp PVO i Kraljeva. Nemam kompletne podatke za dejstva baterija Kub po datumima.
Takođe, iako je malo verovatno, ne treba izuzeti i to da se pilot možda greškom spustio nešto niže i fasovao i neku IC raketu (Strela 2M, Igla ili pak Strela-1 ili Strela-10, u to vreme nije dejstvovao RL-2M (sa modifikovanom raketom R-60Mk) iz okoline Ponikva, a RL-4M je tek kasnije uveden u upotrebu.

A što se tiče ovih linkova, ovo ću proučiti narednih dana i upoređivati sa podacima o dejstvima Neve, Kuba i RL-2M i RL-4M koje imam, pa ćemo videti šta će ispasti.
Nemam datumske podatke o ispaljivanju malih IC raketa tipa Strela i Igla, jer je to mislim i nemoguće skupiti....preko 300-400 gađanje je izvedeno (neka i sa po 2 rakete) u nekom totalu....možda i više....

@Toni

Znaš šta me zbunjuje tu?
Da se baterija Kub ili neki osmatrački radar nalazio "bukvalno" na graničnoj liniji sa Bugarskom, do Sofije ima cca 50 km. Krajnji domet AGM-88 HARM iz tog vremena, je bio do 48 km. Treba uzeti u obzir i daljinu otkrivanja cilja radarom od barem nekoliko kilometara i dobijamo situaciju gde je raketa HARM doletela do Sofije na svom krajnjem dometu po daljini, ako je uopšte i mogla da "stigne" do Sofije.....
Dakle, veoma je moguće da je u pitanju kvar rakete, kako i ti kažeš.

Ali mislim ne treba isključiti mogućnost da je zahvatila zračenje osmatračkog radara iz okoline Sofije, poletela ka njemu, ali nije imala domet. Ne znam da li je ovo moguće, ali ako su u pitanju neki krajnji dometi....možda?
Ili je pak avion zalutao par kilometara unutar Bugarske teritorije, zahvatio radar (npr. P-37) ispalio raketu na njega i ona je promašila ili imala kvar i "produžila" do četvrti Gornja Banja u Sofiji....
Nije svaka PRR raketa pogodila svoj cilj ni kod nas. Bilo je promašaja, nekada i povećih....

Priložiću u sledećem postu 2 skice da bolje vidite.... Smile

online
  • Pridružio: 21 Maj 2008
  • Poruke: 11315

Toni ::Pre verujem u gadjanje neceg naseg, a u tom slucaju otkaz kod rakete i produzetak u Bugarsku.

Gubljenje vodjenja bi uslovilo da on nastavi da leti ka toj tacki(poslednjoj koju pamti) i zabio bi se tu(ako je izvor zracenja bio kod nas).

U slucaju napipavanja bugarskog radara( nije nemoguce gadjali su svoj 1991. i 2003.) pa valjda bi ga pogodili, isti zraci i nesumnja nista, nevidim kako bi ga promasili toliko da pogode neko naselje.

Doduse ima i do pilota(da li ce ispaliti) a i jos stara verzija je mogla svasta da napipa od zracenja https://www.thedrive.com/the-war-zone/10314/the-ti.....b-52s-tail

Ваљда су нашли делове кад су већ написали ХАРМ?
Остане реп, слова на латиници, лако се види шта је.

Обзиром да су испалили стотине и хиљаде ракета, могао је да се деси неки квар или сл.

online
  • Kubovac  Male
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 12 Jul 2016
  • Poruke: 3068

@ Toni

Evo da slikovito prikažem moje dileme:



Na osnovu podataka @piston da se u mestu Breznik, nalazio radar P-37 Bugarske vojske, sasvim je moguće da se dogodilo ovo:

offline
  • Pridružio: 02 Nov 2010
  • Poruke: 1268

Ne mora svako objavljeno neborbeno oštećenje NATO vazduhoplova biti opravdanje za borbeno oštećenje koje žele da sakriju. I neborbeni gubici se dešavaju tokom rata, čak i nešto češće (kahm Slobodan Tešanović). Osim prikupljanja podataka, obaveštajne službe se bave i njihovom analizom i obradom. Bez veze je biti kao šampion loše obrade podataka, japanski poručnik-obaveštajac Hiroo Onoda koji je na filipinskom ostrvu Lubang zaključio da su radio kominike-i i leci da je rat završen septembra 1945. saveznička propaganda i na osnovu toga nastavio da gerilski ratuje do 1970ih.

online
  • Kubovac  Male
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 12 Jul 2016
  • Poruke: 3068

versus ::Ne mora svako objavljeno neborbeno oštećenje NATO vazduhoplova biti opravdanje za borbeno oštećenje koje žele da sakriju. I neborbeni gubici se dešavaju tokom rata, čak i nešto češće (kahm Slobodan Tešanović). Osim prikupljanja podataka, obaveštajne službe se bave i njihovom analizom i obradom. Bez veze je biti kao šampion loše obrade podataka, japanski poručnik-obaveštajac Hiroo Onoda koji je na filipinskom ostrvu Lubang zaključio da su radio kominike-i i leci da je rat završen septembra 1945. saveznička propaganda i na osnovu toga nastavio da gerilski ratuje do 1970ih.

Slažem se. Ali amerikanci su priznali 1 neborbeni gubitak aviona i to AV-8 Harriera i 2 helikoptera Apača.
Ostalo ništa, a to budi sumnju da ostali gubici koje mi ili neko drugi "otkrije" u stvari MOŽDA i nisu neborbeni gubici, kao što je konkretno kod ovog "trećeg" (a po vremenskom redosledu - drugog) F-117A, za koga se kaže da je imao kvar kod sletanja. To nije nikada zvanično saopšteno, ali se eto moglo "iskopati" na ovim ili onim "koliko-toliko" pouzdanim izvorima od kojih su neki i zapadni. Pričali smo i o drugim tipovima letelica poput B-1B i slično, o kojima ništa nije saopšteno dok neko nije "otkrio" ili dok oni sami u svojim kasnijim publikacijama nisu nešto o tim događajima zapisali.
Ova tema se zove "kontroverze" i mi sve što otkrijemo slično tome objavimo, ali i stavimo pod nekakvu "analizu" (ma koliko ona bila amaterska ili ne znam kakva), ali nešto sigurno i "pogodimo" (nismo baš toliko.... Wink )
U svakom slučaju su gubici, nastali zbog obavljanja "misije" u operaciji "Allied Force" i vredi ih istražiti....

offline
  • Pridružio: 13 Feb 2015
  • Poruke: 74

Kubovac ::@ Toni

Evo da slikovito prikažem moje dileme:



Na osnovu podataka @piston da se u mestu Breznik, nalazio radar P-37 Bugarske vojske, sasvim je moguće da se dogodilo ovo:



Не, радар П-37 е бил в Божурище до София (синий треугольник)

Ракета упала где желтая указка.

Мне сказали, что оператор радара подумал ето подбит самолет НАТО Шел на аварийную посадку на Софийския аеропорт, но потом заметил скорост пере движения целю и вьиключил передатчик....

Вот ето схема полета НАТО самолета и ракету

online
  • Kubovac  Male
  • Stručni saradnik foruma
  • Pridružio: 12 Jul 2016
  • Poruke: 3068

@Piston79

Znači prema tim izvorima, ispada da je avion NATO-a nanišanio radar P-37 bugarske vojske na položaju Božurišće.
Operator radara P-37 bugarske vojske je isprva mislio da se radi o pogođenom NATO avionu koji ide ka Sofijskom aerodromu na prinudno sletanje, ali je primetio preveliku brzinu kretanja "odraza" i shvatio da je možda u pitanju "zalutala" raketa i isključio je predajnik. Raketa je promašila i verovatno "produžila" do predgrađa Sofije gde je pogodila jednu stambenu kuću....nije bilo žrtava, osim nekoliko lakše povređenih....

Ko je trenutno na forumu
 

Ukupno su 816 korisnika na forumu :: 48 registrovanih, 3 sakrivenih i 765 gosta   ::   [ Administrator ] [ Supermoderator ] [ Moderator ] :: Detaljnije

Najviše korisnika na forumu ikad bilo je 2918 - dana 22 Nov 2019 07:48

Korisnici koji su trenutno na forumu:
Korisnici trenutno na forumu: _Rade, AleksaRadojicic, antifriz13, axa, Bane san, Boris90, BRATORIII, Buzdovan, caesar, dedalus, doktor1964, Duh sa sekirom, Faki-Valjevo, Hektor, indja, ivance95, jovan.simovic97, jovana1986, krkalon, Krusarac, Kubovac, lacko, Loznicanin91, madza, mandic.101, Marko Marković, Mercury, Mlav, moldway, nebojsagogic, nenad81, nizam, peruni, Profica, Sall, Shomy, sombrero, Srki94, stalker, trajkoni018, USSVoyager, VJ, vlahale, W123, Wisdomseeker, YU-UKI, zgoljo, zoidbergs